Scootmobiel cursus in elke gemeente

20100528 Scootmobielcursusvrijdag 28 mei 2010 15:58

Scootmobiel cursus in elke gemeente
Elke gemeente zou scootmobiel cursussen moeten aanbieden volgens de ChristenUnie. Donderdag namen op het Plein in Den Haag enkele kandidaat Kamerleden plaats op een scootmobiel en legden een parcours af dat was uitgezet door Veilig Verkeer Nederland om te ervaren welke obstakels ouderen tegenkomen in het verkeer. Frank Visser (nummer 33 van de ChristenUnie): “Door onzeker gedrag kunnen gevaarlijke situaties ontstaan in het verkeer. Met de toenemende vergrijzing is er meer aandacht nodig voor ouderen in het verkeer”. Volgens de initiatiefnemers van de actie kan een cursus van een uur al een wezenlijk verschil maken.
Jaarlijks komen er zo’n 30.000 nieuwe scootmobiels op de weg. Bij aflevering krijgen de eigenaars echter vaak nauwelijks instructie. Hierdoor is er een grotere kans op ongelukken. Frank Visser: “Dit zijn er meer dan zichtbaar wordt in de statistieken want eenzijdige ongelukken van ouderen die bijvoorbeeld omvallen door een verkeerd genomen stoeprand zie je hier meestal niet in terug”. Ook zijn er ouderen die hun scootmobiel niet durven te gebruiken. “Ik heb al vaak gehoord dat ouderen een dure scootmobiel in de schuur hebben staan maar hem niet durven te gebruiken of alleen als het droog is. Daar moeten we iets aan doen!”
Het kabinet werkt nu samen met betrokken partijen aan een uniforme basis- en opfriscursus. Beginnende scootmobiel rijders kunnen hier vrijwillige gebruik van maken. Frank Visser: “In sommige gemeenten is het al goed geregeld, maar anderen doen nog niets. Zij moeten dit nu echt oppakken. Als dit onvoldoende gebeurt dan mag de regering deze gemeenten wat betreft de ChristenUnie achter de broek zitten”
Veiliger voertuigen
Een ander aandachtspunt is verbetering van de bediening, stabiliteit en zichtbaarheid van scootmobiels. Momenteel doen ANBO en CG-raad onderzoek hiernaar. Frank Visser: “De bediening zou meer gestandaardiseerd kunnen worden. Ook de locatie van spiegels kan worden verbeterd omdat deze nu meestal op het draaiende stuur zit. Tenslotte ontbreekt vaak een mechanische rem. Soms wordt hierdoor in een reflex gas gegeven in plaats van geremd.”
Gemeenten moeten volgens de ChristenUnie ook kritisch kijken naar hun infrastructuur. Frank Visser: “Deze is nog lang niet altijd aangepast aan ouderen, terwijl het een kleine moeite is om op oversteekplaatsen stoepranden te verlagen”

Veiliger voertuigen

Archief > 2010 > mei