Structuurvisie: meer ambitie fiets en OV

DSC02801.JPGdonderdag 30 november 2017 23:26

De ChristenUnie wil dat de ambities voor openbaar vervoer en fietsbeleid omhoog gaan in de nieuwe structuurvisie openbare ruimte van de gemeente Haarlem. Raadslid Frank Visser: “De structuurvisie geeft voor de periode tot 2040 hoge prioriteit aan fiets en OV. Dat is mooi. Met name de plannen voor OV en voor fietsenstallingen moeten echter concreter.”

De commissie beheer besprak het voorstel van het college. Later deze maand volgt een tweede debat. Mogelijk zal de raad nog voor de kerst stemmen over eventuele wijzigingsvoorstellen en over de structuurvisie zelf.

Voorzitter, er is door het college goed geluisterd. Veel opmerkingen vanuit burgers, belangenorganisaties en raadsleden zijn verwerkt in dit voorstel voor de structuurvisie.

Zo zie ik op de themakaarten verschillende aanpassingen die de ChristenUnie-fractie heeft bepleit en is de uitvoeringsagenda nu veel gebalanceerder door minder nadruk op de sleutelprojecten. De Velserverbinding staat er nu prominenter in en voorstellen die gevoelig liggen zoals de Kennemerbrug zijn afgezwakt. Jammer is dat de plannen met onderdoorgangen van de Westelijke Randweg in verhouding tot andere sleutelprojecten nog erg vaag zijn. Dit moet snel beter worden uitgewerkt..

De aangepaste afwegingsmethodiek van prioriteiten vind ik veel beter dan de simpele volgorde: eerst voetganger, dan fiets, dan OV en dan de auto. Erkend wordt nu dat de regionale netwerken altijd voor gaan en dat ook beschermen en versterken van de groenstructuur van belang is. Ook is nu vastgelegd dat parkeren een lagere prioriteit heeft dan de doorstroming van voetganger, fiets, ov en auto.  Ik mis in het afwegingskader echter de mens. Als we in de processtappen op blz. 40 het gewenste programma inventariseren kan dat niet zonder ook de omgeving te betrekken. Kan de wethouder participatie hier toevoegen?

Op 3 punten wil de ChristenUnie nog aanscherpingen. In willekeurige volgorde de bomen, het OV en de fiets.

Bomen

Prima om bomen een hoog belang te geven in het afwegingskader. De ChristenUnie wil graag dat bomen in Haarlem oud worden. Maar de uitzondering bevestigd de regel. Soms is het verstandiger te kiezen voor een nieuwe structuur met jonge bomen op een iets andere plek als het totaalbeeld voor bijvoorbeeld fiets of OV beter wordt. Ik mis wat plekken in de wijkbomenstructuur zoals de Van Riebeecklaan in De Krim en het noordelijk deel van de Engelandlaan in Schalkwijk. Kan de wethouder deze nog toevoegen of moet ik dat amenderen?

Openbaar vervoer

De ambitie voor openbaar vervoer moet hoger. Willen we geld van het Rijk loskrijgen dan kunnen we niet hard genoeg roepen dat ingrijpen noodzakelijk is en dat onze regio meer inwoners heeft dan Almere waar het Rijk wel veel geld in het openbaar vervoer pompt. Het kan niet zo zijn dat de Velserverbinding wel de status van regionaal sleutelproject heeft maar het OV niet. Maak dus zowel van HOV A9 als van hoogfrequente lightrail van Amsterdam naar Zandvoort en wellicht ook naar Heemstede en Uitgeest een regionaal sleutelproject.

Verder moet de OV-kaart worden aangepast door deze ambities te markeren als ontbrekende of te verbeteren schakel zoals ook op andere kaarten is gedaan. De ChristenUnie overweegt een amendement op dit punt. Wat ook op de kaart moet komen te staan zijn

    • de ambities voor het stationsplein
    • de nieuwe OV-route door de Waarderpolder
    • knelpunten in de doorstroming (de gemeente is tenslotte wegbeheerder)
    • HOV-knopen die een impuls moeten krijgen zoals Buitenrust en Spaarnwoude.
    • De omvorming van lijn 50 in de toekomst naar HOV wordt
    • Onderzoek hoe lijn 2 versneld kan worden bijvoorbeeld in Delftwijk
    • Kijk naar mogelijkheden voor flexibel OV met kleine busjes in de haarvaten van onze stad afroepbaar met een app zoals Breng Flex.

 

Ik heb in technische vragen er al op gewezen dat een aantal HOV haltes missen op de visiekaart. Fijn dat dit nog wordt aangepast. Op de OV-kaart missen dezelfde haltes. Maar erger nog: er missen ook een aantal buslijnen zoals lijn 14 op de Westergracht ontbreekt, lijn 4 in Schalkwijk en lijn 7 op Spanjaarslaan en in Heemstede. Kan dit gecorrigeerd zonder amendement?

Op blz 82 staat dat de Kennemertunnel versterking van de HOV-corridor zal bieden. Maar voorzitter, er staat geen buslijn doorheen getekend! Natuurlijk zal de doorstroming op andere routes verbeteren maar komt er straks ook OV door de tunnel?

Deltaplan fietsparkeren

Ik sluit mij aan bij de pleidooien voor een deltaplan fietsparkeren. Waarom wordt bijvoorbeeld fietsenstalling onder stationsplein niet genoemd in de tekst, maar wel een stalling onder het Kennemerplein?

De tekst over fietsroutes is sterk verbeterd. Maar waarom is de drukste fietsroute van Haarlem: de Rijksstraatweg geen onderdeel van het regionale netwerk en wordt het Delftplein niet als knelpunt erkend? Mooi dat er nu ook ontvlochten routes door woonstraten zijn opgenomen. Ik mis er nog wel een paar zoals de Middenweg als alternatief voor de Rijksstraatweg. De ChristenUnie wil dat ook in de binnenstad fietsroutes blijven. Dit kan shared space zijn maar we moeten het belang van de fiets in de Binnenstad wel onderkennen! En in Haarlem Noord moeten ook oost-west routes zoals over de Kleverlaan worden toegevoegd aan het hoofdfietsnetwerk. De ChristenUnie overweegt een amendement op dit punt

 

« Terug

Archief > 2017 > november

Geen berichten gevonden