Ervaren krachten en nieuwe talenten bij de ChristenUnie

CUHaarlem2018januari (1).jpgmaandag 22 januari 2018 06:29

De ledenvergadering van ChristenUnie Haarlem heeft de kandidatenlijst vastgesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. Eerder werd bekend dat de lijst zal worden getrokken door Frank Visser (40 jaar). Op de tweede plaats staat Rosa Barth-van den Boom (26 jaar), op de derde plaats Teus Vreugdenhil (67 jaar) en op de vierde plaats Annemieke Berg-Overbeek (38 jaar). De ChristenUnie kiest daarmee voor een lijst met zowel ervaren krachten als nieuwe talenten.

Rosa Barth-van den Boom is onderwijskundige en heeft de afgelopen vier jaar ervaring opgedaan als schaduwraadslid. Zij hoopt na de verkiezingen zelf in de raad te komen. “Veel mensen hebben het goed in Haarlem, maar er is ook verborgen leed. Ik wil mij inzetten voor slachtoffers van mensenhandel en misbruik, voor kwetsbare jongeren, voor ouderen die eenzaam zijn, voor bijstandsmoeders die hulp nodig hebben en voor chronisch zieken en gehandicapten."

Teus Vreugdenhil is ook schaduwraadslid en zat daarvoor zestien jaar zelf in de raad. Vreugdenhil: “Wij hebben als kleine fractie veel kunnen betekenen voor de Haarlemmers. Met goede ideeën kunnen ook kleine fracties een verschil maken. Ik wil erop letten dat de gemeente zuinig is met belastinggeld. De Haarlemse schuld moet omlaag”.

Annemieke Berg-Overbeek is nieuw in de gemeentepolitiek. Afgelopen zeven jaar heeft zij voor UWV gewerkt aan het klantgerichter maken van dienstverlening. "Ik vind het belangrijk dat beleid in de praktijk effectief is en inwoners zich ondersteund weten als zij om hulpvragen. Bijvoorbeeld door helder toegankelijke voorzieningen". In Haarlem is zij actief op school, het verenigingsleven en zet zij zich in als maatje van vluchtelingen.

De ChristenUnie heeft nu één zetel in de Haarlemse gemeenteraad, maar hoopt op meer. Frank Visser: “Wij hebben een enthousiaste groep kandidaten met veel ervaring op allerlei gebied. We hebben laten zien dat we van toegevoegde waarde zijn, constructief meedenken en dat we ook minder populaire keuzes durven te maken als deze goed zijn voor de stad. Ik hoop op steun van veel kiezers.”

De totale lijst van de ChristenUnie telt 22 kandidaten. Opvallende kandidaten zijn Myrna Bockhoudt-Fransen (nr. 11) die zich bij Stem in de Stad inzet voor vluchtelingen in Haarlem, Eelco Fortuijn (nr. 12) een bevlogen strijder voor duurzaamheid die een paar jaar geleden in de Trouw Duurzame top 100 stond en Dick van Heun (nr. 22) die zich al jarenlang inzet als belangenbehartiger van mantelzorgers in de stad en hen begeleidt op het gebied van zorg, financiën en belastingen.

Bekijk hier de hele kandidatenlijst.

Archief > 2018 > januari