ChristenUnie tegen parkeerreferendum

IMG_5366.JPGdonderdag 16 februari 2017 22:55

De ChristenUnie heeft als enige fractie in de gemeenteraad tegen het parkeerreferendum gestemd. Raadslid Frank Visser: “Het gaat om een heel pakket maatregelen waar je moeilijk een simpele ja/nee vraag over kan stellen en het is een raadgevend referendum dus uiteindelijk ligt de bal toch weer bij de raad. De gemeenteraadsverkiezingen zijn straks het ultieme referendum”

Voorzitter, de ChristenUnie heeft een groot vertrouwen in de representatieve democratie. Daarom is de ChristenUnie nooit fan geweest van referenda. Het is een te zwaar middel, het simplificeert complexe vraagstukken tot een vraag waar je ja of nee tegen moet zeggen.

Nu ligt er een verzoek voor een referendum. De mogelijkheid bieden wij in Haarlem en dus moeten we er serieus naar kijken. De indieners hebben benadrukt dat het hun gaat om het totaal pakket van de moderniseringsmaatregelen parkeren. Als we al voor het referendum zouden willen stemmen vindt de ChristenUnie gezien deze afbakening of beter gezegd het gebrek aan afbakening het onderwerp parkeren niet geschikt. Hoe kan je een pakket van zo’n 20 maatregelen terugbrengen tot 1 simpele referendumvraag? Bovendien worden zo maatregelen uitgesteld waarvoor ruim draagvlak is en dit uitstel brengt hoge kosten met zich mee.

De aanvragers willen dat het referendum ook gaat over de tariefsaanpassingen. Onze referendumverordening sluit echter tariefsaanpassingen uit als referendumonderwerp. Nu is de burgemeester en de referendumcommissie van mening dat dit toch toelaatbaar is omdat de tarieven ondergeschikt zijn in het totaalpakket, mede omdat de tarieven afzonderlijk worden vastgesteld in een ander raadsbesluit. Maar waar gaat het referendum dan over? Ik voorzie dat de campagne juist om die tarieven zal gaan draaien. Kortom hoe moeten we nu straks de uitslag van het referendum op dit punt interpreteren?

Helaas kunnen wij volgens artikel 11 straks niets meer zeggen over de vraagstelling. Als bij de volgende ronde voldoende handtekeningen zijn verzameld dan komt het referendum er. Vandaag moeten wij op basis van de eerste aanvraag oordelen over een referendum terwijl de vraagstelling zelfs nog kan wijzigen. Op dit punt moet de referendum verordening echt verbeterd worden.

De indieners willen het referendum pas in maart volgend jaar bij de gemeenteraadsverkiezingen omdat dit efficienter zou zijn. Voorzitter, dit uitstel kost meer geld dan een apart referendum dus ook daar gaan wij niet mee akkoord.

Voorzitter, juist over de parkeervoorstellen is uitgebreide inspraak geweest. Het voorstel is tot twee keer toe fors aangepast waarbij veel opmerkingen uit de inspraak zijn meegenomen, wat zelfs door de tegenstanders ruiterlijk wordt erkend. De raad is met het aangepaste pakket akkoord gegaan en het is nu aan het college dit uit te werken en aan ons als raad om dit goed in de gaten te houden zowel voor de uitvoering als na de start of de effecten zijn zoals het college verwacht. We moeten nu na jaren discussie aan de slag. De ChristenUnie stemt daarom tegen het referendum.

Archief > 2017 > februari