ChristenUnie presenteert kandidatenlijst

augustus 2012 - 29 020maandag 09 december 2013 20:49

De ledenvergadering van ChristenUnie Haarlem heeft de kandidatenlijst vastgesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart aanstaande. Eerder werd bekend dat de lijst zal worden getrokken door Frank Visser (35 jaar). Op de tweede plaats staat Teus Vreugdenhil (63 jaar), op de derde plaats Frank Abspoel (53 jaar) en op de vierde plaats Rosa Barth-van den Boom (22 jaar). De ChristenUnie kiest daarmee voor een lijst met zowel jonge talenten als ervaren krachten.

Teus Vreugdenhil was zestien jaar gemeenteraadslid. Vreugdenhil: “Wij hebben als eenmansfractie veel kunnen betekenen voor de Haarlemmers. Met goede ideeën kunnen ook kleine fracties een verschil maken. Ik maak me grote zorgen over de gemeentelijke financiën. Onverantwoorde uitgaven in het verleden en bezuinigingen van het Rijk maken dat we de komende jaren moeilijke keuzes moeten maken. Bezuinigen op zich moet geen doel zijn, maar we moeten geld vrij spelen voor steun aan diegenen die het echt nodig hebben”.

Frank Abspoel werkte 25 jaar in commerciële functies. Toen hij in 2010 zijn vaste baan verloor besloot hij van de nood een deugd te maken. Hij maakt een oude droom waar: hij hoopt kort na de verkiezingen af te studeren als leraar basisonderwijs en werkt nu aan zijn afstudeeronderzoek bij Heliomare Onderwijs. “Onderwijs is een speerpunt voor de ChristenUnie. Verschuivingen door passend onderwijs en loting raken de keuzevrijheid van kinderen en ouders. Op het gebied van onderwijs, kinder- en jeugdzorg komen er belangrijke taken op de gemeente af. Daarbij willen wij een aanpak waarbij het gezin centraal staat.”

Rosa Barth-van den Boom studeert onderwijskunde en is jongerenwerker in het Rozenprieel: “Veel mensen hebben het goed in Haarlem, maar er is ook verborgen leed. Ik wil mij inzetten voor slachtoffers van mensenhandel en misbruik, kwetsbare jongeren, ouderen die eenzaam zijn, bijstandsmoeders die hulp nodig hebben en chronisch zieken en gehandicapten."

Erwin Meijboom (nr. 5) en Eelco Fortuijn (nr. 6) zijn de groene kandidaten van de ChristenUnie. Erwin Meijboom is adviseur duurzaamheid en waterbeheer. “Stedelijk waterbeheer wordt steeds belangrijker. Meer water en groen in de stad zorgen voor minder wateroverlast en een gezond leefklimaat.”

Eelco Fortuijn is directeur van Fairfood International en bekend van ondermeer de kleding-keurmerkenchecker. Afgelopen jaar stond hij in de Trouw Duurzame top 100. “Een goede zorg voor het milieu is al lang geen geitenwollensokken meer. Investeren in duurzaamheid is goed voor onze economie. Haarlem kan hier een voorloper in worden.”

De andere kandidaten van de ChristenUnie zijn:

7 Fred Drenth
8 Jaco van Buren