Nieuwsbrief ChristenUnie Haarlem - 11 december 2023

De uitslag van de verkiezingen voor de Tweede Kamer waren, niet helemaal onverwacht, teleurstellend voor de ChristenUnie. We hebben heel veel stemmen verloren, volgens onderzoeken met name aan aan NSC en BBB maar er zijn ook kiezers die dit keer niet hebben gestemd of bijvoorbeeld PvdA/GroenLinks hebben gestemd.

Er zal de komende tijd ongetwijfeld veel geevalueerd worden. Als fractie in Haarlem zien wij het vooral als onze verantwoordelijkheid om al die Haarlemse kiezers die dit keer niet het vakje bij de ChristenUnie rood hebben gekleurd te overtuigen dat onze partij bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 weer wel een stem meer dan waard is.

Elke stem telt in Haarlem. We hebben in maart 2022 met 1588 stemmen een restzetel gehaald. Meer dan circa 150 stemmen mogen we hiervan niet verliezen want dan zijn we onze zetel bij de volgende verkiezingen kwijt. Bij de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november 2023 kreeg de ChristenUnie echter slechts 761 stemmen, terwijl de opkomst ook nog veel hoger was dan in 2022. Meer dan de helft van onze stemmers zijn we dus verloren. En zelfs met alle stemmen van mensen die landelijk SGP stemmen erbij, hopende dat veel van deze kiezers lokaal voor de ChristenUnie stemmen (190 stemmen) zouden we met deze uitslag biji de verkiezingen in 2026 lang niet genoeg stemmen hebben voor een zetel in de Gemeenteraad.

Natuurlijk willen we dat niet laten gebeuren. Onze fractie voelt zich nog meer gemotiveerd om de komende periode in de Gemeentraad het verschil te maken en te laten zien dat wij de stem van Haarlemmers waard zijn. Helpt u ons mee om de stemmen die wij nu verloren hebben terug te winnen? Dit kan bijvoorbeeld door mensen in uw omgeving die tegen iets in Haarlem aanlopen door te verwijzen naar onze fractie. Mijn telefoonnummer staat op de startpagina van onze website! Maar u helpt ons ook door zo nu en dan iets te delen met mensen in uw omgeving van wat wij doen. Kortom: wij hebben u nodig als ambassadeur!

De verkiezingsuitslag maakt ons ook bescheiden. We beseffen dat het een zegen is dat we uberhaupt een zetel hebben in Haarlem en dat het ook niet van ons afhangt. We mogen al het werk wat we doen in de handen van God leggen. Wilt u voor ons werk blijven bidden? Dat we de juiste prioriteiten blijven stellen en bij gevoelige debatten de juiste woorden kiezen?

Ik wil u hartelijk bedanken voor al uw steun. Heeft u vragen of suggesties: laat het ons weten!

Meer ruimte voor fiets en bus rond station Haarlem

Voor de herinrichting van de omgeving van het station zijn twee varianten uitgewerkt waarover alle Haarlemmers de komende weken een zienswijze kunnen geven. Ook de fracties in de gemeenteraad hebben hun zienswijze gegeven. Al deze zienswijzen worden meegenomen bij de uitwerking van het uiteindelijke plan waarover de Gemeenteraad in de loop van 2024 een besluit zal nemen. De ChristenUnie ziet in de nu voorgestelde varianten een paar verbeteringen maar ook risico's. Raadslid Frank Visser: "Het busstation is sowieso veel te klein ingetekend. Voor de fiets zitten er wat verbeteringen in maar zeker voor Haarlems die vanuit Haarlem Oost naar het station fietsen zijn beide varianten nog niet optimaal".

Van wijkraden naar wijkplatforms?

Het college wil de Haarlemse wijkraden omvormen naar wijkplatforms. Het moeten netwerkorganisaties worden van burgers en organisaties die actief zijn in een wijk. Bijvoorbeeld voor vergroening of het organiseren van buurtactiviteiten. Deze wijkplatforms zijn er dan niet meer voor de belangenbehartiging. Het idee is namelijk dat wijkraden nooit exclusief namens alle wijkbewoners kunnen spreken. Meningen in een wijk kunnen verdeeld liggen. Tegelijkertijd zijn wijkraden wel belangrijk voor het informeren van inwoners en het faciliteren van discussie over zaken die in een wijk leven. De ChristenUnie is bang dat met de snelle transformatie naar wijkplatforms de kind met het badwater wordt weggegooid. Wij willen daarom meer tijd hiervoor.

Parkeerplannen moeten gewijzigd kunnen worden na referendum

Op 6 maart organiseert Haarlem alsnog een referendum over het plan om in 11 wijken gereguleerd parkeren in te voeren. Coalitiepartijen hebben daartoe besloten nadat de initiatiefnemers voor het referendum gelijk kregen van de referendumcommissie en de rechter. In de Gemeenteraad leidde dit tot veel discussie over de status van het besluit over de parkeervoorstellen....

Verordening leerlingenvervoer mag stage niet belemmeren

Leerlingen die afhankelijk zijn van het leerlingenvervoer mogen niet belemmerd worden bij het vinden van een passende stage. Daarom is op voorstel van de ChristenUnie de verordening bekostiging leerlingenvervoer aangepast. Dit is bijvoorbeeld van belang voor leerlingen van VSO Daaf Geluk die vanuit de hele regio met leerlingenvervoer naar deze school komen.

Kans voor extra treinen Haarlem Alkmaar

Een groot deel van de Tweede Kamer wil extra treinen tussen Haarlem en Alkmaar. De spitstreinen die tot en met 2021 reden komen naar verwachting vanaf 2025 terug. De Tweede Kamer wil echter ook overdag tussen de spitsen op het traject vier treinen per uur. Zo krijgen reizigers niet alleen dubbel zoveel reismogelijkheden, maar wordt ook de reistijd tussen Den Helder en Haarlem en Beverwijk 20 minuten korter omdat er dan een goede aansluiting is in Alkmaar.

Debat begroting 2024: Passie en onvermogen

Met alle goede bedoelingen, maar wie zien we over het hoofd? Dit was de hoofdvraag van raadslid Frank Visser bij het debat over de begroting 2024 voor de gemeente Haarlem. Ook diende de ChristenUnie vier moties in waarvan twee werden aangenomen: het college moet zich inzetten voor de komst van extra treinen tussen Haarlem en Alkmaar en er moet een actieplan komen voor vrijwilligersbeleid.

Extra verdieping nieuwbouw Zwemmerslaan

Volgens de ChristenUnie kunnen er meer woningen gebouwd worden op de hoek Zwemmerslaan/Europaweg. Vlakbij staan er langs de Europaweg veel hogere woongebouwen. Raadslid Frank Visser: "Door het toevoegen van 1 of 2 extra verdiepingen zouden er tientallen extra woningen kunnen komen. Dat is belangrijk gezien de hoge woningnood."

Gebedspunten ChristenUnie Haarlem november-december 2023

• Bidt voor de Tweede Kamerfractie die na de teleurstellende verkiezingsuitslag door moet met een kleiner team. Dit heeft bijvoorbeeld ook gevolgen voor het aantal medewerkers. Bidt voor wijsheid bij het stellen van prioriteiten nu de fractie minder dossiers kan oppakken. Bidt ook voor de mensen die binnen de partij de verkiezingsuitslag evalueren, dat daarbij de juiste conclusies zullen worden getrokken.
  • Bidt voor de kiezers die zich niet gehoord voelen en die om deze reden dit keer niet hebben gestemd of een andere partij de voorkeur hebben gegeven. Bidt voor de ChristenUnie fracties landelijk, provinciaal en lokaal dat we deze mensen de komende periode het gevoel kunnen geven dat ze wel gehoord worden ook op momenten dat er wellicht verschillen blijven in standpunten.
  • Bidt voor de kabinetsformatie dat de juiste beslissingen voor ons land genomen zullen worden. De partijen die nu aan zet zijn hebben zowel standpunten die we vanuit de visie van de ChristenUnie kunnen toejuichen als standpunten waarover in grote delen van onze achterban zorgen leven.
  • Bidt voor nieuwe inspiratie voor de politieke vraagstukken die op dit moment spelen en vragen om een oplossing. Bidt voor de burgemeester die samen met de burgemeesters in de regio de overlast van jongeren met Fatbikes probeert aan te pakken.
  • Er dreigen vanaf 2026 forse bezuinigingen als het Rijk niet met extra geld komt voor gemeenten. Bidt dat zowel landelijk als lokaal de juiste besluiten worden genomen.
  • Bidt voor de vele vrijwilligersorganisaties in Haarlem. Dat zij ook in het nieuwe seizoen weer voldoende vrijwilligers zullen hebben voor al het werk wat zij doen in onze stad.
  • Bij de behandeling van de begroting memoreerde raadslid Frank Visser dat in Haarlem elke dag 1 abortus plaatsvindt. Bidt voor de ouders die tot deze verstrekkende besluiten komen omdat ze geen andere uitweg zien. Bidt dat door preventie het aantal ongewenste zwangerschappen omlaag zal gaan en dat moeders die geen uitweg zien beter worden geholpen zodat misschien abortussen kunnen worden voorkomen.