Nieuwsbrief ChristenUnie Haarlem - 22 januari 2024

Lieve Schepsels van onze Heer,

"Uw naam is Ik Ben en Ik zal er zijn." (Sela - https://youtu.be/3ydI3UNAyP0)

Bovenstaand lied bewonder ik enorm, het ontroert me, het bemoedigt. Niet alleen omdat het gewoon een schitterend lied is met misschien wel de mooiste stem die ik ooit gehoord heb, die van Kinga Bán (de toemalige zangeres van de band Sela), maar ook het verhaal erachter. Het is geschreven voor haar, toen ze ongeneeslijk ziek werd. En gedurende haar ziekte tot aan haar overlijden heeft zij met dit lied haar hoop, haar vertrouwen, haar geloof gedeeld met anderen. Hoe zij haar leed gedragen heeft, is zeer inspirerend. En haar lied leeft voort.

Vandaag stormt het. Dat is wat veel van het goede, maar een beetje inspiratie, adem van de Heilige Geest, hebben we wel nodig. Oorlog hier, oorlog daar, een verkiezingsuitslag, een hoge energierekening, hoogwater in Haarlem, parkeerreferendum, wachtlijsten. Oh ja, ik zoek nog mede-bestuursleden...

En dan nog persoonlijke zorgen.

U bent niet alleen, we zijn niet alleen. Niet alles gaat naar de verdoemenis.

Als het om de plaatselijke politiek gaat: Frank Visser en zijn fractieleden Els, Stefan en Rebecca doen wat ze kunnen voor Haarlem en Spaarndam. Met hart en ziel en gebed steun ik hen daarin.

In Den Haag hebben we drie toppers in de Kamer. We hadden veel meer toppers klaar staan, maar de kiezer heeft gesproken. Maar ook die drie zullen ons met passie vertegenwoordigen.

En om te weten wie wij vertegenwoordigen, hebben wij u, u, u, jou en jullie nodig. Laat es van je horen; kom langs, bel, mail, app ons.

Er is hoop. We groeien naar het licht van Pasen, naar de Heilige Geest van Pinksteren.

Wees lief voor uw naaste, ver of dichtbij.

Mag ik u tenslotte in algemenere zin nog een gezegend/zalig Nieuwjaar wensen?

Graag tot ziens!

Bijvoorbeeld op onze politieke discussieavond over optoppen op vrijdag 9 februari in het ABC-architectuurcentrum (zie hieronder) of op de voorjaars-ledenvergadering, op maandag 13 mei in het PKN-gebouw Pauwehof, Achterweg 19 in Heemstede! Meer informatie over deze vergadering volgt binnenkort.

Met hemelsblauwe groet,

🩵

Johan Slik

ChristenUnie Haarlem
Voorzitter van het.afdelingsbestuur.

Vrijdag 9 februari: discussieavond over optoppen

Haarlem heeft een fors tekort aan betaalbare woningen. Om de wooncrisis op te lossen moet het aantal woningen toenemen. Dat kan ook door optoppen van bestaande gebouwen. Dit gebeurt in Haarlem al af en toe, maar initiatieven zijn vaak kleinschalig en gefragmenteerd. Zou de gemeente optoppen op zo’n manier kunnen en moeten stimuleren dat we er in tien jaar tijd tenminste duizend biobased woningen in Haarlem door toevoegen? Deze en samenhangende vragen staan centraal op vrijdagavond 9 febrauri in het ABC. De avond wordt georganiseerd en ingeleid door de Haarlemse gemeenteraadsleden Dion Heinis (PvdA), Jacqueline van den Broek (PvdD), Frank Visser (ChristenUnie) en Danny van Leeuwen (Actiepartij).

Datum: Vrijdagavond 9 februari
Tijd: Inloop 19:30 uur, aanvang 20:00 uur
Plaats: ABC Architectuurcentrum, Groot Heiligland 47, Haarlem
De avond is gratis toegankelijk.
let op: aanmelden is noodzakelijk en dat kan door mailtje te sturen aan dheinis.pvda@haarlem.nl

Op het programma deze avond staan bijdragen van:

• Ricsi van Beek: Stedenbouwkundige en ruimtelijk strateeg (Gemeente Haarlem)
  • Hans van Eeden: Architect (her architecten)
  • Werner Kamp: Architect (architectenbureau werner kamp)
  • Mariëtte Broesterhuizen: Strategisch manager (BuurtBoost)
  • Maarten Georgius: Adviseur opdrachtgeverschap (Aedes vereniging van woningcorporaties)
  • Anouk Corel: Adviseur strategie (woningcorporatie Elan Wonen)
    (Moderator: Gabriël Verheggen, directeur ABC)

Islamitische begraafplaats niet in Haarlem

De Islamitische Raad Haarlem wil graag een eigen begraafplaats met eeuwigdurende grafrust in Haarlem. De ChristenUnie ziet hiervoor geen ruimte. Raadslid Frank Visser: "Dit gaat ten koste van de Groene Zoom rond Schalkwijk of Haarlem Noord."

Fietsers blijven welkom op Kennedylaan

Het ontwerp voor de herinrichting van de Kennedylaan in Schalkwijk wordt op voorstel van de ChristenUnie aangepast. Een ruime meerderheid steunde in de commissie beheer het voorstel van onze fractie zodat de wethouder het overnam en een motie in de gemeenteraad niet nodig was.

Circa 30 woningen extra in Boerhaavewijk

Bij bouwplannen voor appartementen stelt de ChristenUnie in Haarlem regelmatig voor iets hoger te bouwen om zo meer woningen te realiseren. Zo kunnen we iets doen tegen de woningnood. We hebben opnieuw succes geboekt met zo’n voorstel.

Gebedspunten ChristenUnie Haarlem januari 2024

• Bidt voor de vele woningzoekers in onze regio waar de prijzen elke maand weer recordhoogtes bereiken. Veel jongvolwassenen willen graag op zichzelf gaan wonen maar kunnen geen betaalbare plek vinden. Bidt dat de besluitvorming in de gemeenteraad over nieuwbouw voorspoedig zal verlopen en dat de woningmarkt in onze regio tot rust mag komen.
  • Bidt voor de Tweede Kamerfractie die na de teleurstellende verkiezingsuitslag door moet met een kleiner team. Dit heeft bijvoorbeeld ook gevolgen voor het aantal medewerkers. Bidt voor wijsheid bij het stellen van prioriteiten nu de fractie minder dossiers kan oppakken. Bidt ook voor de mensen die binnen de partij de verkiezingsuitslag evalueren, dat daarbij de juiste conclusies zullen worden getrokken.
  • Bidt voor de kiezers die zich niet gehoord voelen en die om deze reden dit keer niet hebben gestemd of een andere partij de voorkeur hebben gegeven. Bidt voor de ChristenUnie fracties landelijk, provinciaal en lokaal dat we deze mensen de komende periode het gevoel kunnen geven dat ze wel gehoord worden ook op momenten dat er wellicht verschillen blijven in standpunten.
  • Bidt voor de kabinetsformatie dat de juiste beslissingen voor ons land genomen zullen worden. De partijen die nu aan zet zijn hebben zowel standpunten die we vanuit de visie van de ChristenUnie kunnen toejuichen als standpunten waarover in grote delen van onze achterban zorgen leven.
  • 2024 wordt in veel landen een verkiezingsjaar. Bidt dat mensen worden gekozen die hun land op een goede manier zullen leiden. Bidt ook voor de verkiezingen voor het Europees Parlement. Dat ook daar oog en oor zal zijn voor de zwakkeren in de samenleving. Voor de mensen die zich niet gehoord voelen.