Nieuwsbrief ChristenUnie Haarlem - 21 juli 2023

Nieuwsbrief ChristenUnie Haarlem - 30 december 2022

Het zomerreces is begonnen. De komende weken vergadert de Haarlemse Gemeenteraad niet. In deze nieuwsbrief leest u enkele hoogtepunten van het werk van de ChristenUnie in de afgelopen maanden.

Ondertussen maken wij ons onverwacht op voor een nieuwe verkiezingscampagne. Op 30 september is het partijcongres waar het nieuwe verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst wordt vastgesteld voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer. U bent van harte welkom! U kunt zich nu al aanmelden via https://www.christenunie.nl/congres

Ik wil u hartelijk bedanken voor al uw steun dit jaar zowel financieel als met uw gebed. Wilt u ook komend jaar ons blijven steunen? Bel ons ook gerust als er iets speelt in uw wijk wat wij kunnen aankaarten in de gemeenteraad.

Ik wens u een fijne zomervakantie!

Weg met overlast zwerfscooters: maak wijkhubs

De ChristenUnie wil dat deelscooters niet meer overal mogen worden achtergelaten. In elke wijk zouden hiervoor plekken moeten worden aangewezen waarbij met GPS wordt gecontroleerd dat deelscooters niet buiten deze locaties worden afgemeld. Er was hiervoor veel draagvlak in de Gemeenteraad maar helaas net geen meerderheid. Er komt wel een proef met een deelmobiliteitshub bij het station.

Geen fietsparkeervakken in Haarlem

De ChristenUnie is blij met het nieuwe ambitieuze fietsbeleid. Veel opmerkingen bij het eerdere concept zijn verwerkt. Op twee onderdelen wil de ChristenUnie echter nog een kleine aanscherping. Wij willen geen fietsparkeervakken maar fietsrekken en wij willen dat enkele fietsroutes in de binnenstad beter worden beschermd.

Initiatiefvoorstel: Kabelgoten voor elektrische auto’s in Haarlem

Het aantal elektrische auto’s neemt snel toe in Haarlem en dus ook de behoefte om deze op te laden. De ChristenUnie wil dat Haarlemmers de mogelijkheid krijgen hun auto op te laden met de energie van eigen zonnepanelen. Op dit moment is dit niet mogelijk omdat kabels onder, over of boven de stoep niet zijn toegestaan. De partij dient daarom donderdag een initiatiefvoorstel in bij de Gemeenteraad.

Stemming kadernota: Afvalstoffenheffing fors omhoog voor gezinnen

Het verzet van de ChristenUnie heeft dit keer niet geholpen. Volgend jaar gaat de afvalstoffenheffing voor gezinnen met 90 euro omhoog. Een ongekend hoog bedrag terwijl de afvalstoffenheffing in Haarlem al hoog is. Tot twee keer toe is het ons eerder wel gelukt deze verhoging tegen te houden maar de nieuwe coalitie van PvdA/GroenLinks/D66/CDA/Actiepartij heeft het voorstel nu doorgezet.

Kadernota: Voorbereiden op volgende financiële storm

In het debat over de kadernota heeft de ChristenUnie zich verzet tegen aanpassing van de afvalstoffenheffing. Deze aanpassing zorgt ervoor dat gezinnen volgend jaar 90 euro duurder uit zijn "Dit is een grote klap voor gezinnen die maar net boven het minimuminkomen zitten en geen recht hebben op vrijstelling", aldus raadslid Frank Visser. Ook vroeg de ChristenUnie aandacht voor het weghalen van drempels in de binnenstad en voor de terugkeer van het mantelzorgcompliment.

Herinrichting Jan Gijzenkade West slecht voor fietsers

De ChristenUnie heeft tegen de herinrichting van de Jan Gijzenkade West gestemd. De weg zal worden versmald en worden ingericht als 30 km/weg. Raadslid Frank Visser: "Wij zijn voor 30 km/uur maar zolang het een doorgaande weg blijft zullen door de wegversmalling fietsers in het gedrang komen. Wij zijn bang dat dit tot gevaarlijke situaties zal leiden."

Haarlem moet meepraten in Vervoerregio

De Gemeenteraad van Haarlem heeft unaniem een motie aangenomen van de ChristenUnie waarin wordt gepleit dat Haarlem aan tafel komt bij de vervoerregio. Al jaren wordt gesproken over lidmaatschap maar daarvoor is geen draagvlak bij andere overheden. Bovendien liggen de grenzen van de vervoerregio Amsterdam vast in een wet. Toch is het onbevredigend dat de gemeenteraad van bijvoorbeeld Uithoorn of Purmerend meer te zeggen heeft over de bussen in Haarlem dan de gemeenteraad van Haarlem zelf. Daarom heeft de ChristenUnie het initiatief genomen om te komen tot en agenda lidmaatschap: dat Haarlem wel mag meepraten maar alleen niet mag meestemmen. Raadslid Frank Visser: "Zo kunnen we in ieder geval zorgen dat de Haarlemse belangen niet over het hoofd worden gezien".

Parkeergarage Deliterrein aansluiten op Spaarndamseweg

Het college heeft ervoor gekozen dat auto's die de nieuwe bewonersgarage onder het Deliterrein verlaten in de toekomst niet rechtstreeks naar de Spaarndamseweg mogen rijden maar via de Transvaalbuurt hun weg moeten vervolgen. Volgens de ChristenUnie leidt dit tot onnodig sluipverkeer. Een ruime raadsmeerderheid steunt echter het voorstel van het college.

Te Zaanenkwartier dreigt parkeerterrein te worden

Het was een bijzonder debat over de invoering van gereguleerd parkeren in 11 wijken in Haarlem. Nadat een meerderheid van de Raad besloot geen referendum te houden liep een groot deel van de oppositie boos weg voordat het inhoudelijke debat over het voorstel begon. De ChristenUnie bleef zitten en verdedigde 7 amendementen en 3 moties om de plannen aan te passen.

Referendum parkeerregulering gaat niet door

In een tumultueus debat besloot een raadsmeerderheid om het referendum waarvoor een inleidend verzoek was ingediend niet te organiseren. In een amendement van vier pagina's gaven de coalitiepartijen aan dat het referendum in hun ogen strijdig zou zijn met de referendumverordening. Dit amendement werd pas vlak voor het debat ingediend. Dit plaatste de ChristenUnie voor een dilemma...

Parkeernormen auto lager en fiets hoger

De nieuwe parkeernormen voor Haarlem zijn vastgesteld door de Gemeenteraad. Vanaf nu gelden bij nieuwbouw hogere normen voor het aantal fietsparkeerplekken dat moet worden gebouwd. De autonormen zijn op basis van het feitelijke autobezit juist wat verlaagd zodat in sommige gevallen iets minder parkeerplekken hoeven te worden gebouwd. Dit maakt nieuwbouw In Haarlem betaalbaarder omdat extra parkeerplekken in de bestaande stad kostbaar zijn om te realiseren. Een poging van de ChristenUnie om één van de fietsparkeernorm nog wat hoger te maken haalde het in de Raad niet.

Mobiliteitsplan Oostpoort leidt tot omrijdende bussen

In een bijlage van het nieuwe bestemmingsplan voor een stukje bouwgrond voor Oostpoort zit een twee jaar oud mobiliteitsplan voor het hele gebied rond station Haarlem Spaarnwoude. De ChristenUnie maakt zich grote zorgen om dit plan dat nooit eerder naar de Raad is gestuurd.

Meer budget nodig voor Spaarnwoude: langer uitstel is onverantwoord

Op initiatief van de ChristenUnie heeft de Haarlemse gemeenteraad een ongebruikelijke stap genomen: er is een brief gestuurd naar de gemeenteraden van Velsen, Haarlemmermeer en Amsterdam en naar de Provinciale Staten. In deze brief roept de gemeenteraad van Haarlem de andere raden op samen extra geld beschikbaar te stellen voor het Recreatieschap Spaarnwoude. De vier gemeenten en de provincie beheren gezamenlijk het Recreatieschap. Het bijzondere is dat de brief unaniem door de hele gemeenteraad wordt gesteund.

Woningnood: alle kleine beetjes helpen

Omdat de vraag naar woningen in Haarlem hoog is wil de ChristenUnie bij alle bouwontwikkelingen kijken of de realisatie van extra woningen mogelijk is door slim te verdichten zonder dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid en groen. Dit kan bijvoorbeeld door een extra bouwlaag. Dit heeft al enkele tientallen extra woningen opgeleverd. Recent werd bekend dat daar weer 4 woningen bij kunnen worden opgeteld. Raadslid Frank Visser: “Alle kleine beetjes helpen!”

ChristenUnie wil meer investeren in de fiets

Snel even naar de supermarkt, naar het werk of op een vrije dag snel even de natuur in. De fiets is een ideaal vervoersmiddel dat je op een duurzame, gezonde en goedkope manier van A naar B krijgt. Ook in de toekomst moet dit mogelijk blijven en daarom zijn investeringen in een goede fietsinfrastructuur noodzakelijk. De ChristenUnie heeft op zaterdagmiddag 4 maart middels een manifest aandacht hiervoor gevraagd.

Welkom in Haarlem? Welkomstbord staat uit…

Al meer dan een jaar staat het digitale welkomstbord van Haarlem Marketing op het Delfplein uit. Op 17 mei 2022 stelde de ChristenUnie hierover voor het eerst vragen. Het bord staat nu echter nog steeds uit en daarom heeft de ChristenUnie opnieuw vragen gesteld. Het lijkt er op dat het probleem binnenkort opgelost is…

Strengere regels vergunningen deelmobiliteit

Haarlem start met vergunningen voor deelmobiliteit zoals deelscooters. Maximaal 2 bedrijven mogen dit de komende 2 jaar aanbieden. Ondertussen verzamelt de gemeente gegevens over het verbruik en worden mogelijk extra regels voorbereid.

Vergroening Bisschop Bottemanplein

Soms hoor je een straatnaam waarvan je denkt: waar is dat in Haarlem? En misschien denk je dat ook wel over deze straatnaam. En toch is dit geen klein achteraf straatje. Het is namelijk het plein voor de hoofdingang van de Koepel Kathedraal. Nu is het nog een versteend plein met een grasveld, maar dat gaat binnenkort veranderen.

Ambitieus fietsbeleid vraagt meer geld

Het nieuwe fietsbeleid dat het college voorstelt is ambitieus. De ChristenUnie is blij met de voorstellen maar denkt dat er meer geld nodig is. Raadslid Frank Visser: "Er zijn forse investeringen nodig om Haarlem fietsvriendelijker te maken. Door de opkomst van e-bikes en bakfietsen is dit urgenter geworden. Veel wegen hebben nog geen fietspaden en bestaande fietspaden zijn vaak te smal"

Gebedspunten ChristenUnie Haarlem juli-augustus 2023

• Bidt voor een goed zomerreces van alle politici in Nederland. Bidt voor nieuwe inspiratie voor de politieke vraagstukken die op dit moment spelen en vragen om een oplossing.
  • Bidt voor de vele vrijwilligersorganisaties in Haarlem. Dat zij ook in het nieuwe seizoen weer voldoende vrijwilligers zullen hebben voor al het werk wat zij doen in onze stad.
  • Bidt voor een oplossing voor de crisis in de asielopvang. Er is over dit thema veel verdeeldheid in de samenleving. Ondertussen moeten veel asielzoekers regelmatig verhuizen en hier zijn vooral kinderen de dupe van. Bidt dat een nieuwe regering snel tot besluitvorming komt. Bidt voor eenheid ook in de regio nu de Spreidingswet langer op zich laat wachten en sommige gemeenten hierdoor voorlopig niet meer willen bijdragen aan de asielopvang.
  • Bidt voor het landelijke campagneteam dat de komende weken veel werk moet verzetten in verband met de vervroegde verkiezingen.