Nieuwsbrief ChristenUnie Haarlem - 23 december 2023

In de gemeenteraad van afgelopen donderdag kwam een groot aantal onderwerpen langs en hebben we voor meerdere voorstellen steun gekregen van een meerderheid. In deze laatste nieuwsbrief van 2023 leest u er alles over.

Helaas lukte het niet in alle gevallen om een meerderheid te halen Zo is nu definitief besloten dat de afvalstoffenheffing voor gezinnen fors zal worden verhoogd terwijl die voor 1 persoonshuishoudens maar beperkt stijgt en voor 2 persoonshuishoudens zelfs daalt. De coalitie van PvdA, GroenLinks, D66, CDA en Actiepartij vindt dit eerlijker omdat meerpersoonshuishoudens meer afval zouden produceren. De ChristenUnie vindt het echter helemaal niet eerlijk. Gezinnen die hun afval goed scheiden en maar een klein zakje restafval per week hebben betalen straks ruim 200 euro per jaar meer dan de buurman die zijn afval niet scheidt en meerdere grote vuilniszakken per week bij het restafval gooit.

Als u de komende tijd mensen in uw omgeving hoort spreken over de stijging van de woonlasten dan weet u nu wat de reden is. Wellicht kunt u die mensen dan vertellen wat de ChristenUnie de afgelopen 2 jaar heeft gedaan om dit voorstel tegen te houden. Wij zullen de komende jaren blijven proberen te komen tot een eerlijkere afvalstoffenheffing.

Ik wil u hartelijk bedanken voor al uw steun dit jaar. Namens onze fractie wens ik u fijne kerstdagen en een heel gezegend 2024!

De Waarderpolder kan zoveel mooier!

Voor woonwijken worden stedenbouwkundige plannen gemaakt. Bij bedrijventerreinen is er vaak niet meer dan een verkaveling en een maximale bouwhoogte. Nu ruimte steeds schaarser wordt moet dat anders vindt ChristenUnie Haarlem. Wij willen daarom dat er een stedenbouwkundige visie komt voor de Waarderpolder.

Afvalstoffenheffing gezinnen bijna 20% omhoog in Haarlem

De afvalstoffenheffing voor gezinnen met 2 of meer kinderen gaat in 2024 in Haarlem definitief bijna 20% omhoog. Dit heeft de Gemeenteraad besloten. 2 persoonshuishoudens gaan juist 2% minder betalen. Alleenstaanden hoeven slechts 6,2% meer te betalen. Een amendement van de ChristenUnie om dit voorstel tegen te houden en de tariefstijging procentueel voor iedereen gelijk te houden kreeg onvoldoende steun.

Niet meer overstappen op Amsterdam Centraal

De Haarlemse Gemeenteraad wil dat er werk wordt gemaakt van rechtstreekse treinen van Haarlem naar bijvoorbeeld Almere, Hilversum en/of Utrecht. Dit staat in een motie van de ChristenUnie die de Raad vrijwel unaniem heeft aangenomen. In de motie wordt het college van B&W opgeroepen "Doorstroomstation Amsterdam Centraal" op de agenda van de Metropoolregio Amsterdam te zetten.

Onderzoek parkeervergunning voor werknemers en aannemersbedrijven

De ChristenUnie heeft voorgesteld een aparte parkeervergunning in te voeren voor aannemers en onderhoudsbedrijven. Het voorstel haalde net geen meerderheid in de Gemeenteraad maar wordt waarschijnlijk na het parkeerreferendum opnieuw besproken. Een voorstel van de VVD gesteund door de ChristenUnie en nog een aantal partijen om ook een parkeervergunning voor werknemers te onderzoeken haalde het wel.

Wijkraden krijgen langer de tijd voor omvorming naar wijkplatform

Wijkraden krijgen op voorstel van de ChristenUnie een half jaar langer de tijd voor de omvorming naar wijkplatforms. De ChristenUnie vond het te ver gaan dat wijkraden binnen een half jaar zich moeten omvormen en dat ook nog eens voor 1 januari moeten beslissen. De Gemeenteraad was het hiermee eens en heeft de wijkradenverordening aangepast.

Gebedspunten ChristenUnie Haarlem november-december 2023

• Bidt voor de Tweede Kamerfractie die na de teleurstellende verkiezingsuitslag door moet met een kleiner team. Dit heeft bijvoorbeeld ook gevolgen voor het aantal medewerkers. Bidt voor wijsheid bij het stellen van prioriteiten nu de fractie minder dossiers kan oppakken. Bidt ook voor de mensen die binnen de partij de verkiezingsuitslag evalueren, dat daarbij de juiste conclusies zullen worden getrokken.
  • Bidt voor de kiezers die zich niet gehoord voelen en die om deze reden dit keer niet hebben gestemd of een andere partij de voorkeur hebben gegeven. Bidt voor de ChristenUnie fracties landelijk, provinciaal en lokaal dat we deze mensen de komende periode het gevoel kunnen geven dat ze wel gehoord worden ook op momenten dat er wellicht verschillen blijven in standpunten.
  • Bidt voor de kabinetsformatie dat de juiste beslissingen voor ons land genomen zullen worden. De partijen die nu aan zet zijn hebben zowel standpunten die we vanuit de visie van de ChristenUnie kunnen toejuichen als standpunten waarover in grote delen van onze achterban zorgen leven.
  • Bidt voor nieuwe inspiratie voor de politieke vraagstukken die op dit moment spelen en vragen om een oplossing. Bidt voor de burgemeester die samen met de burgemeesters in de regio de overlast van jongeren met Fatbikes probeert aan te pakken.
  • Er dreigen vanaf 2026 forse bezuinigingen als het Rijk niet met extra geld komt voor gemeenten. Bidt dat zowel landelijk als lokaal de juiste besluiten worden genomen.
  • Bidt voor de vele vrijwilligersorganisaties in Haarlem. Dat zij ook in het nieuwe seizoen weer voldoende vrijwilligers zullen hebben voor al het werk wat zij doen in onze stad.
  • Bij de behandeling van de begroting memoreerde raadslid Frank Visser dat in Haarlem elke dag 1 abortus plaatsvindt. Bidt voor de ouders die tot deze verstrekkende besluiten komen omdat ze geen andere uitweg zien. Bidt dat door preventie het aantal ongewenste zwangerschappen omlaag zal gaan en dat moeders die geen uitweg zien beter worden geholpen zodat misschien abortussen kunnen worden voorkomen.