Paddenstoelen op de muren

1000028174.jpgdonderdag 28 maart 2024 18:55

De ChristenUnie heeft in het vragenuurtje van de Haarlemse gemeenteraad vragen gesteld over wateroverlast in een aantal flats in Delftwijk. De overlast is inmiddels zo groot dat letterlijk de paddenstoelen op de muren groeien van de bergingen.

Voorzitter, al maanden klagen bewoners bij PreWonen over wateroverlast in bergingen van flats aan de PC Boutensstraat, Van Moerkerkenstraat en N. van Suchtelenstraat. Nog steeds is er niets gebeurd. Bewoners hebben alleen op 30 januari een bewonersbrief ontvangen. Inmiddels is een nieuw dieptepunt bereikt. Er groeien letterlijk paddenstoelen op de muren (zie foto). De situatie is ongezond en onhoudbaar.

Daarom heeft de ChristenUnie de volgende vragen:

1. Heeft het college PreWonen al aangesproken hierover en is het college bereid druk uit te oefenen op PreWonen om aangekondigde maatregelen ook echt snel te nemen?

2. Kan het college concreet voor de PC Boutensstraat aangeven wanneer PreWonen nu aan de slag gaat?

3. Kan het College zich hard maken bij Pré Wonen om huurcompensatie te bieden de betreffende bewoners zolang de problemen niet zijn opgelost?

4. Is het college bereid de prestatieafspraken met corporaties aan te scherpen zodat zij voortaan verplicht zijn dit soort situaties snel op te lossen?

De wethouder heeft gereageerd dat inmiddels onderzoeken zijn gedaan en dat bewoners binnen twee weken een nieuwe bewonersbrief krijgen over hoe de problemen opgelost gaan worden.

Prestatieafspraken over wateroverlast zijn niet goed mogelijk omdat de verantwoordelijke voor wateroverlast kan verschillen. Er kan sprake zijn van een bouwkundig probleem maar het kan ook te maken hebben met de grondwaterstand of met de regenwaterafvoer (gebrekkige drainage). Het probleem kan dus bij de verhuurder liggen of bij de gemeente of het waterschap.