Weg met overlast zwerfscooters: maak wijkhubs
De ChristenUnie wil dat deelscooters niet meer overal mogen worden achtergelaten. In elke wijk zouden hiervoor plekken moeten worden aangewezen waarbij met GPS wordt gecontroleerd dat deelscooters niet buiten deze locaties worden afgemeld. Er was hiervoor veel draagvlak in de Gemeenteraad maar helaas net geen meerderheid. Er komt wel een proef met een deelmobiliteitshub bij het station.
Onderstaand amendement heeft de ChristenUnie ingediend als wijziging op de nota deelmobiliteit, maar heeft het niet gehaald in de Gemeenteraad.
AMENDEMENT Haarlems hek tegen free floating
De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 20 juli 2023,
In beraadslaging over de Nota Deelmobiliteit,
Constaterende dat:
- Free-floating van deelscooters lijdt tot overlast;
- Het college vasthoudt aan het principe van free-floating en als aanvulling daarop voorstelt om hubs voor deelscooters te realiseren in buurten waar de ruimte op de trottoirs beperkt is en waar wel vraag is naar deelscooters;
Overwegende dat:
- Het inrichten van hubs voor deelfietsen en -scooters tijd en geld kost;
- Ook in andere dan door het college genoemde wijken overlast wordt ervaren;
- Met geofencing op korte termijn al virtuele hubs kunnen worden gecreëerd;
BESLUIT
In paragraaf 4.3 Deelfietsen -en scooters de passage “Combinatie van free-floating en hubs” op blz. 19 en 20 te vervangen door:
“Einde aan free-floating door (virtuele) hubs
Deelfietsen en -scooters worden gezien als vervoermiddelen die nabij de woningen moeten worden aangeboden om als alternatief voor de auto te worden gezien. Overlast in de schaarse openbare ruimte moet echter worden voorkomen. Daarom wordt gekozen voor hubs in plaats van het huidige free-floating. De komende jaren wordt werk gemaakt van het realiseren van deze hubs. Begonnen wordt in het stationsgebied en vervolgens in buurten waar de ruimte op de trottoirs beperkt is en waar wel vraag is naar deelscooters. Gedacht wordt in eerste instantie aan buurten zoals de Spaarnwouderbuurt, Transvaalbuurt, Indische buurt-Zuid, Indische buurt-Noord, Zijlweg-Oost en Zijlweg-West. In andere buurten wordt zolang geen hubs zijn gerealiseerd gewerkt met virtuele hubs middels geofencing.
De omgeving rondom een (virtuele) hub zal als verboden zone worden bestempeld, waarmee de overlast wordt vermeden. Dit houdt in dat buiten de (virtuele) hubs deelfietsen- en scooters niet mogen worden afgemeld. Deelfietsen en -scooters zullen niet gebonden zijn aan één hub: ze kunnen na ingebruikname vanuit een hub bij elke andere hub binnen het servicegebied gestald worden. Dit heet back-to-many.”
en gaat over tot de orde van de dag.
Frank Visser, ChristenUnie
Danny van Leeuwen, Actiepartij
Renée Roodhuizen, PvdA
Archief > 2023 > juli
- 20-07-2023 20-07-2023 23:05 - Weg met overlast zwerfscooters: maak wijkhubs
- 20-07-2023 20-07-2023 22:14 - Geen fietsparkeervakken in Haarlem
- 15-07-2023 15-07-2023 13:23 - Initiatiefvoorstel: Kabelgoten voor elektrische auto’s in Haarlem
- 13-07-2023 13-07-2023 22:14 - Stemming kadernota: Afvalstoffenheffing fors omhoog voor gezinnen
- 10-07-2023 10-07-2023 23:28 - Kadernota: Voorbereiden op volgende financiële storm
Schrijf een reactie via Facebook